Save Preloader image

0%

Selecteer een pagina

Kleurencombinaties in webdesign: waarom belangrijk?

MALDEN (Nederland) – Aan de ene kant zien sommige websites er mooi uit, aan de andere kant ontbreekt er iets aan. Hoewel het er mooi uitziet kun je er niet helemaal je vinger op leggen. Hoe kan dat? Dat heeft vooral met meerdere factoren te maken; denk bijvoorbeeld aan de website structuur, de foto’s, de interactie en de kleuren. Kleurencombinaties zijn in webdesign bovenal essentieel voor een professionele uitstraling. In deze blog gaan we daarom bekijken waar je rekening mee moet houden als het gaat om kleuren van je website.

Ten eerste: kleurcombinaties en psychologie

Je zal het weliswaar niet denken, maar kleurencombinaties zijn belangrijk vanwege het psychologische aspect. Kleuren roepen namelijk emoties op; zo wordt de kleur groen in de eerste plaats door veel bedrijven gebruikt om een milieubewuste uitstraling te hebben. McDonalds is bijvoorbeeld een bedrijf die in 2009 haar kleurencombinatie in het logo van rood naar groen heeft veranderd. De kleur groen geeft mensen op de tweede plaats een gevoel van maatschappelijke betrokkenheid. Het helpt hen om die reden hun eigen bedrijfsverhaal aan mensen te vertellen. Kortom: je zet de kernwaarden van je eigen bedrijf kracht bij door gebruik te maken van de juiste kleuren.

Hoe weet je daarnaast welke kleurencombinaties er moeten worden gebruikt in je webdesign?

Het is daarnaast essentieel om goed na te denken over de kernwaarden van je bedrijf, en bovenal welk gevoel je wil overbrengen aan je potentiele bezoeker. Je wil namelijk dat je potentiele bezoeker een positieve ervaring opdoet door het bezoeken van de website. Daarom kun je bekijken welke kleuren er bij je kernwaarden passen. Een artiest die bijvoorbeeld ‘mysterie’ wil uitstralen, zal niet passen bij een hele lichte kleurencombinatie. Hoewel de artiest in alle vrijheid voor een gifgroene webpagina zou kunnen kiezen, komt de kleur zwart echter beter tot zijn recht. Zijn kernwaarden passen immers beter bij deze kleur, omdat het bedrijf een ander doel heeft. Met andere woorden: je kan een verkeerde boodschap met je publiek communiceren door je website.

Ten slotte: hoe kunnen wij jou helpen bij het kiezen van kleurencombinaties?

Als je bij ons een website laat bouwen, dan bespreken we waar het bedrijf voor staat. Een onderdeel van deze sessie is bijvoorbeeld het bespreken van welke kernwaarden er passen bij het bedrijf, en hoe we dat het beste kunnen uitstralen naar de potentiele klanten. Vervolgens zullen we een op maat gemaakte kleurencombinatie samenstellen, waardoor de website een professionele uitstraling zal krijgen. Kort samengevat: passende kernwaarden.

Wil je een professionele website? Neem dan gerust contact met ons op of bekijk onze pagina over websites. Met andere woorden: we helpen je graag.

Hartelijke groet,

SMLFwebdesign.

 

kleurencombinaties in webdesign
Kleurencombinaties in webdesign kiezen

Kleurencombinaties in webdesign: waarom belangrijk?

MALDEN (Nederland) – Aan de ene kant zien sommige websites er mooi uit, aan de andere kant ontbreekt er iets aan. Hoewel het er mooi uitziet kun je er niet helemaal je vinger op leggen. Hoe kan dat? Dat heeft vooral met meerdere factoren te maken; denk bijvoorbeeld aan de website structuur, de foto’s, de interactie en de kleuren. Kleurencombinaties zijn in webdesign bovenal essentieel voor een professionele uitstraling. In deze blog gaan we daarom bekijken waar je rekening mee moet houden als het gaat om kleuren van je website.

Ten eerste: kleurcombinaties en psychologie

Je zal het weliswaar niet denken, maar kleurencombinaties zijn belangrijk vanwege het psychologische aspect. Kleuren roepen namelijk emoties op; zo wordt de kleur groen in de eerste plaats door veel bedrijven gebruikt om een milieubewuste uitstraling te hebben. McDonalds is bijvoorbeeld een bedrijf die in 2009 haar kleurencombinatie in het logo van rood naar groen heeft veranderd. De kleur groen geeft mensen op de tweede plaats een gevoel van maatschappelijke betrokkenheid. Het helpt hen om die reden hun eigen bedrijfsverhaal aan mensen te vertellen. Kortom: je zet de kernwaarden van je eigen bedrijf kracht bij door gebruik te maken van de juiste kleuren.

Hoe weet je daarnaast welke kleurencombinaties er moeten worden gebruikt in je webdesign?

Het is daarnaast essentieel om goed na te denken over de kernwaarden van je bedrijf, en bovenal welk gevoel je wil overbrengen aan je potentiele bezoeker. Je wil namelijk dat je potentiele bezoeker een positieve ervaring opdoet door het bezoeken van de website. Daarom kun je bekijken welke kleuren er bij je kernwaarden passen. Een artiest die bijvoorbeeld ‘mysterie’ wil uitstralen, zal niet passen bij een hele lichte kleurencombinatie. Hoewel de artiest in alle vrijheid voor een gifgroene webpagina zou kunnen kiezen, komt de kleur zwart echter beter tot zijn recht. Zijn kernwaarden passen immers beter bij deze kleur, omdat het bedrijf een ander doel heeft. Met andere woorden: je kan een verkeerde boodschap met je publiek communiceren door je website.

Ten slotte: hoe kunnen wij jou helpen bij het kiezen van kleurencombinaties?

Als je bij ons een website laat bouwen, dan bespreken we waar het bedrijf voor staat. Een onderdeel van deze sessie is bijvoorbeeld het bespreken van welke kernwaarden er passen bij het bedrijf, en hoe we dat het beste kunnen uitstralen naar de potentiele klanten. Vervolgens zullen we een op maat gemaakte kleurencombinatie samenstellen, waardoor de website een professionele uitstraling zal krijgen. Kort samengevat: passende kernwaarden.

Wil je een professionele website? Neem dan gerust contact met ons op of bekijk onze pagina over websites. Met andere woorden: we helpen je graag.

Hartelijke groet,

SMLFwebdesign.

 

Pin It on Pinterest

Deel dit met je vrienden!